Emmellanåt kan inkassobolag skicka krav på fordring även ifall det inte är korrekt. Det kan handla om att den påstådda gäldenären fått en bluffaktura . Ifall man misstänker att man utsätts för en bluffaktura och inkassobolaget ändå vill kräva in pengar utan utredning så bryter det mot god inkassosed. Det är angeläget att inkassobolaget ska kunna besvara frågor beträffande fordringsanspråket.
Ifall svar uteblir vid upprepade kontaktförsök så finns det möjlighet att inkomma med ett klagomål till Datainspektionen. Dock måste man alltid beakta att Datainspektionen aldrig agerar representant i tvister, vilket innebär att de endast har tillsyn över inkasobolagen för att granska att de följer inkasolagen och att god inkassosed uppfylls. Men Datainspektionen avgör alltså aldrig några tvister.
Den som anmäler ett inkassobolag som bryter mot god inkassosed behöver inte nödvändigtvis göra det för sin egen sak skull utan kan anmäla mot bolaget generellt. För att Datainspektionen effektvit få bättre tillsyn är de tacksamma för de förslag och klagomål som skickas in från allmänheten. Myndigheten avgör dock på egen hand om tillsyn är en åtgärd att inleda. Därmed finns det ingen plikt för Datainspektionen att påbörja ett tillsynsärende oavsett om det finns klagomål som underlag.
När man skriver ett klagomål som ska förmedlas till Datainspektionen så finns I själva verket inga konkreta regler för hur klagomålet ska framföras. Dock föredrar Datainspektionen att klagomålet sker skriftligt.
Generellt gäller att det är bra att vara så saklig som möjligt i klagomålet och klarlägga missnöjet och förklara vad som hänt och när. Det är alltid bra att bifoga kopior, bilder, utskrifter m.m. för att ge extra kraft åt sin sak.
Ett klagomål som skickas in till Datainspektionen kan bli en allmän handling. Så länge uppgifterna i klagomålet inte skyddas av sekretess kan alltså vem som helst ta del av vad som skrivits. Det är dock möjligt att vara anonym om man skickar klagomålet brevledes utan att deklarera de egna personuppgifterna.
Utifall Datainspektionen anser att klagomålet är tillräckligt välgrundat så kan de påbörja ett tillsynsärende. Oavsett vilket utfall ärendet får så kommer Datainspektionen alltid återkoppla med svar.
Det är i huvudsak när Datainspektionen bedömer att allvarliga brister föreligger som övervakning inleds. inkassobolag penningtvätt När Datainspektionen meddelar att någon vidare kontroll inte kommer ske så betyder det inte per automatik att de tagit ställning utan att ärendet inte prioriteras av de som inkommit. Informationen i ett avvisat klagomål kan dock komma att användas vid senare tillfälle.
När man skickar in sitt klagomål är det viktigt att det omfattas av de lagar som Datainspektionen har tillsyn över.