Soda Stream reklam har minsann ökat de senaste åren. Människor handlar mer kolsyremaskiner än någonsin förr och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman vid namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin uppfinning och så småningom kunde han sälja sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hushåll. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och fortfarande idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma namn.
Fastän kungahuset och andra nobla hem hade egna sodastreamers redan under början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream annonsering skulle figurera på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, ungefär samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.
Försäljningen gick likväl sakta. I ett efterkrigseuropa hade massor människor säkert andra prioriteringar och även ifall den unga generationen absolut ville ha kolsyremaskiner så var det, som ständigt, föräldrarna som höll i pengarna. På 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i mängder och än idag förknippas ofta kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream speciellt, med 70- och 80-talsnostalgi.
Kolsyremaskiner används inte enbart för att kolsyra vatten, man kan också framställa smaksatt bordsvatten eller egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker enorm och vi är flera som har släpat otaliga tunga flaskor och backar, till största del fyllda med vatten, hem från affären, endast för att tvingas släpa tillbaka tomflaskorna för återvinning därpå.
Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, och felaktigt miljötänk. Alla dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Samtliga utsläpp från lastbilar samt andra fordon kan undvikas, om man slutar lägga pengar på buteljerade drycker.
Men så är ju kruxet att vi älskar vår kolsyra, och en smaksatt Ramlösa eller Loka är ju godare än vanligt, tråkigt kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller god och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, omedelbart i våra kökskranar. Trist att inte ta det tillvara. Med en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med en aning aromer kan man ta fram samma goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.
Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan få det ännu godare genom att man personligen kan bestämma hur mycket alternativt lite smak man vill ha i. Aga säljer bordsvattenaromer, liksom Aromhuset, som har mångårig erfarenhet och stort utbud av smaker. Är man mer inne på läsk så tillverkar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större sortiment på den svenska marknaden.
Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De producerar liknande produkter och när Wassermaxx vinner på lite lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn och sin kunskap. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och lyckad Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream annonsering har verkligen varit verkningsfull, och den står sig än idag.